Motocross

När snön är borta och våren i full fart är det dags att ställa bort skotern och istället dra fram motorcykeln. Det närmaste man kommer skotercross annat än vintertid är trots allt motocross.

Motocross körs på kuperade banor av jord, sand eller grus. En stor anledning till att motocross är populärt är att det är en väldigt publik vänlig sport. Det finns till och med varianter som oftast körs inomhus, dessa brukar man kalla för stadioncross eller supercross.

För de oinitierade görs ofta misstaget att blanda ihop motocross med enduro, men i enduro kör man främst i mer svårnavigerad terräng som skog, bland stenar och trädrötter. Rutten i enduro är dessutom inte preparerad som den är i motocross.

I Sverige är det Svemo (Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet) som är det nationella idrottsförbundet för motocross. Svemo består av omkring 500 klubbar som är spridda över hela landet. Organisationen skriver reglerna men godkänner även banor och försäkrar både förare och funktionärer som deltar under tävlingarna.

Förutom motocross styr Svemo även över enduro, speedway, isracing, roadracing, dragracing, trial, supermoto, minimoto och snöskoter.

Med den popularitet som motocross lyckats uppnå är det även vanligt att många spelar på sporten. Motocross har varit en form av motorcykelsport i över 100 år. Medan namnet och regler har ändrats under åren var det som skulle komma att bli motocross redan en sport i början på 1900-talet. Sporten startade i Storbritannien med spred sig snabbt genom Europa.

1952 hölls den första europeiska mästerskapet och redan 1957 blev det uppgraderat till världsmästerskapsstatus. Ända sedan dess början var det europeiska motorcykelmodeller som dominerade sporten, men i slutet på 60-talet började japanska motorcykeltillverkare att utmana de europeiska fabrikerna och deras dominans i motocrossvärlden. 1970 fick den första japanska motorcykeln en världsmästartitel när Joël Robert vann 250 cc tävlingen.

De japanska modellerna hade en mycket stor framgång under sena 70-talet och tidiga 80-talet med sin tvåtaktsteknologi. Det var inte förrän 2003 som, efter press från de miljölager som sattes i Kalifornien, tillverkare började utveckla miljövänliga fyrtaktsmotorer. Redan året efter hade alla de stora tillverkarna börjat tävla med dessa fyrtaktsmotorer.